18V vs. 20V – čo je ešte pravda a čo je už klamstvo
Haló! Kúpte si piesok na púšti! 20V je predsa viac ako 18V!
Pozor! Označenie napätia na akumulátore Li-Ion 20V neznamená, že je lepší ako 18V.
Poznáte to – stokrát opakovaná lož sa stane pravdou. Reč je o napätí Li-Ion akumulátorov používaných v elektrických ručných náradiach.
20V v tomto prípade nie je viac ako 18V. Ani označenie 12V nie je viac ako 10,8V. Je to iba lacný americký trik a marketéri si ho vymysleli, aby predali piesok na saharskej púšti. A prečo „americký“? To sa dočítate v článku. Len nechápem, ako je možné, že niekto beztrestne robí z ľudí hlupákov.
Samozrejme, 20V je vyššie číslo ako 18V. Aj 12V je vyššie číslo ako 10,8V – dokonca 12V iste aj lepšie vyzerá.
Preto je len prirodzené, že keď máme pred sebou náradie rovnakého modelu, za rovnakú cenu, ale s týmto odlišným údajom, siahneme intuitívne po tom, ktoré má vyššie číslo. A tu je práve ten trik, polopravda, klamstvo alebo .... nazvite to ako chcete.
Pravda je však taká, že na začiatku tohto storočia, kedy začal skutočný boom akumulátorového náradia, sme sa s 20V označením akumulátora (obr.1) stretli iba pri hobby výrobkoch. Možno preto, že často chýbal iný predajný argument.
Bohužiaľ, už to tak nie je. Dnes sa bežne stretávame s označením 20V na akumulátoroch aj v profesionálnom segmente, kde sa prirodzene očakáva férový prístup k zákazníkovi a uvádzanie korektných údajov. U mnohých výrobcov „správnych“ 18V skončilo.
Obr. 1. Takéto označenie je prinajmenšom zavádzajúce
Obr. 2. Akumulátory DeWALT. Dôležité označenie „max“ je drobným písmom
Začala s tým americká značka DeWALT. Doslova vybehla na trh s akumulátorom 20V max (obr.2) a dala sa zlákať týmto „pozlátkom“. Dáva k tomu aspoň vysvetlivku, že je to napätie bez záťaže, čo nie je úplne pravda. A celé to je zahmlené údajom 20V max – čo taktiež nie je úplne pravda.
Týmto krokom sa spustila lavína (takmer) v celom profesionálnom segmente 18V platformy, našťastie niektorí výrobcovia zaradili v posledných rokoch spiatočku a vracajú sa späť z kratšej cesty. K dnešnému dňu je teda v najrozšírenejšej platforme 18V (20V) po rokoch chaosu aký taký poriadok. Väčšina veľkých hráčov sa spamätala a na akumulátoroch uvádza to, čo tam má byť: 18V. Iba výnimočne sa objavuje aj označenie 20V max, ktoré však naďalej zostalo bežné v hobby segmente tak, ako tomu bolo na začiatku.
O platforme 10,8V (12V) však treba jasne povedať, že si každý robí, čo chce. Pozrite si verejne dostupné informácie o strojoch a ich akumulátoroch v tejto kategórii. Veľkých hráčov všetci poznáte, kliknite si na ich webové stránky a presvedčte sa sami.
Napríklad Bosch sa pred niekoľkými rokmi rozhodol, že sa prispôsobí tomuto trendu a svoju radu 10,8V premenoval na 12V s tým, že obe rady sú kompatibilné.
Pri všetkej úcte k tomuto koncernu – bodaj by neboli, keď sú rovnaké. Technicky nebolo potrebné urobiť nič, iba zameniť etikety. Dnes v jeho 10,8V platforme nenájdete nič iné iba 12V. No, neviem, neviem... Osobne som rád, že my sme ostali pri správnom označení: 10,8V.
Medzi oboma platformami je ešte jedna – 14,4V. Príkladom je skrutkovač HERMAN AXSP-1441. Táto platforma je už málo používaná, dnes ju máme možno iba my. Niekedy vám napíšem, prečo sme u nej (zatiaľ) zostali.
V praxi to teda s Li-Ion akumulátormi vyzerá tak, že 12V je vlastne 10,8V, 16V je 14,4V a 20V je 18V. Nižšie napätia ako 10,8V sa v profesionálnom segmente nepoužívajú, skôr sa stretneme s napätiami vyššími, kde napríklad 40V je vlastne 36V a 60V je 54V.
Tak poďme na to pekne po poriadku.
Napätie akumulátora
Rozlišujeme skutočné napätie a menovité napätie. Medzi nimi je podstatný rozdiel.
Obr. 3. Meranie nabitého článku bez záťaže (1), vybitého článku so záťažou (2)
Skutočné napätie akumulátora je napätie namerané na jeho svorkách. Nameraná hodnota závisí od mnohých faktorov, napríklad od veľkosti prúdu, ktorý je z akumulátora v momente merania odoberaný, od stavu nabitia akumulátora, od teploty okolia a aj od meracieho prístroja. Napätie totiž musí byť merané s veľmi malou spotrebou – teda s veľmi veľkým vnútorným odporom.
Keď meriame napätie nezaťaženého akumulátora, hovoríme o napätí naprázdno. Na nezaťaženom, plne nabitom akumulátore nameriame na článku aj 4,2V, článok je schopný dodávať energiu ešte aj pri 3,0V, niekedy aj menej (obr.3). Zapamätajme si toto rozpätie údajov, budeme ho o chvíľu potrebovať.
Menovité napätie akumulátora je stanovené normou EN 61960:2011 a toto napätie má byť označené na výrobku. Jeho veľkosť sa rovná priemernému napätiu pri vybíjaní za štandardných podmienok. To pre predstavu znamená, že s nabitým akumulátorom zasunutým v náradí sa vykonávajú plynule bežné pracovné úkony. Meria sa pri tom jeho napätie a stanoví sa priemer.
Pri Li-Ion akumulátoroch je táto hodnota stanovená na 3,6V / článok. Bodka.
A práve táto bodka nie je rešpektovaná, ale obchádzaná tak, že si to mnohí ani nevšimnú, sú dezorientovaní a potom sa rozhodujú podľa vyššieho čísla.
Zapojenie akumulátorových článkov
Aby bolo jasné – reč je o akumulátorových článkoch (obr. 4), čiže dobíjateľných sekundárnych článkoch. Niekedy sú nesprávne nazývané akumulátormi, baterkami, lionkami a pod.
Obr. 4. Akumulátorový článok Samsung Li-Ion INR 18650-25R
Akumulátorové články môžeme navzájom spájať, a to do série (za sebou) alebo paralelne (vedľa seba) tak, ako to je znázornené na obr. 5.
Zapojením do série je výstupné napätie súčtom napätí jednotlivých článkov, kapacita sústavy je rovná kapacite jedného článku. Pri paralelnom zapojení je napätie rovné napätiu jedného článku a kapacita je súčtom kapacít článkov.
Pri trojčlánkových akumulátoroch je výstupné menovité napätie 3x3,6V = 10,8V. Skutočné napätie sa môže pohybovať od 9V až po 12,6V (3x3,0 = 9 až 3x4,2 = 12,6). Čiže akýkoľvek údaj v rozsahu od 9V až po 12,6V by bol správny, keby nebol označený ako menovité napätie.
Napríklad aj číslo 10 sa taktiež nachádza v uvedenom rozpätí a je (podľa mňa) celkom pekné. Tak prečo sa nepoužíva 10V namiesto 10,8V, ale 12V? Odpoveď už viete... 12V je viac, evokuje niečo, čo má väčší výkon, väčšiu výdrž... Piesok na púšti – spomeňte si, keď budete platiť viac za 12V ako za 10,8V.
Obr. 5. Princíp paralelného (1) a sériového (2) zapojenia
Obr. 6. Správne označenie napätia Li-Ion akumulátorov
Podobne to je aj u najrozšírenejšej 18V platformy. Tu je 5 článkov v sérii a 5 x 3,6V = 18V. Toto je správny údaj. Keď však namiesto 3,6V použijeme 3,0V alebo 4,2V, dostaneme rozpätie 15V až 21V. A ako už viete, 20V je pekné číslo – zase ten piesok... Príklady správneho označenia napätia sú na obr. 6.
No a pre úplnosť je dobré vedieť, že v Amerike je to zase inak a podľa ich normy (ANSI C18.2M, Part 1-2007) je pri Li-Ion akumulátoroch hodnota menovitého napätia stanovená na 3,7V. Neviem akou metódou k tomuto dospeli, nemajú tam predsa iné Li-Ion články ako máme u nás v Európe.
Aj tak však napätie troch článkov vychádza na 11,1V a nie na 12V, štyri články by znamenali 14,8V a päť článkov by vychádzalo na 18,5V a nie na 20V. Čísla by sa týkali samozrejme amerického trhu a ten istý skrutkovač s tým istým akumulátorom by mal mať v Európe správne označenie 10,8 / 14,4 / 18V a v Amerike 11,1 / 14,8 / 18,5V. Nie však 12V ani 16V a ani 20V tak, ako to dnes často vidíme.
Záver
Cieľom tohto článku bolo uviesť na pravú mieru fakty a skutočnosti. Je nám ľúto, že väčšina výrobcov podľahla tomuto nekorektnému trendu a podsúvajú zákaznikom zavádzajúce informácie. Máme za to, že normy sú preto normami, že je normálne ich dodržiavať. Opravte ma, keď sa mýlim.
Alebo v dnešnom svete už žiadne normy neplatia?
Kľúčové slová: Li-on, aku náradie, akumulátorové náradie, akumulátorová baterka, batéria 12V, batéria 18V
Zdroje:
Interné technické a školiace materiály spoločnosti HERMAN
Miloš –
Děkuji moc za skvěle napsaný článek a potvrzení toho co jsem si tak troch myslel.
Jakub –
Super poučné, ďakujem. Odporúčam
Martina P. –
Super článok, oplatí sa prečítať.
Tomáš Vojík –
Opravdu hezky popsáno a vysvětleno. To jsou věci, které ne každý ví a trh toho samozřejmě zneužívá.
Anastázia Haalová –
kazdemu odporucam precitat, som rad ze sa do toho niekto pustil a rozpisal to...super clanok
Csaba Kiss –
Hasznos volt!
Érdemes volt elolvasni!
Bolo to užitočné!
Preložiť text Zobraziť originálStálo to za prečítanie!
Raidl –
korrekt leírás, laikusnak is érthető
správny popis, zrozumiteľný aj pre laika
Preložiť text Zobraziť originálRJ –
Velmi zajímavý článek a mnoho informací které nikde nenajdete.
Yveta Štěpánková –
SKVĚLÉ JE DOBŘE,ŽE TO NĚKDO NAPSAL VEŘEJNĚ.
DĚKUJEME
Radim Puda –
Konečně odborné vysvětlení.