Nie ste prihlásený
Prihlásenie Registrácia

Aké je to byť 20 rokov v jednej firme?

V posledných rokoch sa často hovorí o vysokej fluktuácii zamestnancov a o tom, že mladšie generácie radi menia pracovné miesta v snahe nájsť ideálnu kombináciu pracovných podmienok, kariérneho rastu a osobného naplnenia. Kedysi bolo bežné, že ľudia strávili vo firme celý pracovný život, dnes sa priemerná doba zotrvania na jednej pozícii skrátila na niekoľko rokov.

Samozrejme, „nová krv“ prináša do firmy novú energiu, nové nápady a rôznorodé skúsenosti. Zamestnanci, ktorí menia pracovné miesta, získavajú širší rozhľad a rýchlejšie sa adaptujú na nové výzvy. Pre firmu to môže znamenať prísun inovácií a čerstvých perspektív, avšak časté odchody zamestnancov zvyšujú náklady na nábor a zaškoľovanie, narúšajú kontinuitu tímu a môžu znižovať celkovú produktivitu.

Oproti tomu práve dlhoroční zamestnanci sú neoceniteľným pilierom každej spoločnosti. Sú nositeľmi firemných hodnôt a odborných znalostí na vysokej úrovni, prinášajú stabilitu, skúsenosti a hlboké porozumenie firemným procesom. Rizikom je, že po rokoch uviaznu v rutine a ocitnú sa v stave „neviem, že neviem“ – na to musí mať firma vytvorený systém, ktorý to odhalí a dostane ich aspoň do fázy „viem, že neviem“ a to ostatné je už na nich...

V tomto článku by sme vám radi predstavili kolegov, ktorí sú s nami už viac než 20 rokov. Každý z nich má jedinečný príbeh, svoje profesionálne míľniky a osobné dôvody, prečo sa rozhodol zostať súčasťou nášho tímu. Niektorých z nich sme vyspovedali a zaspomínali si na čase minulé .

Obr. 1. Dlhoroční zamestnanci - pilier spoločnosti

Obr. 1. Dlhoroční zamestnanci - pilier spoločnosti

Stanislav Sklenárik | manažér predaja | rok nástupu: 1994

„Obchodník, ktorý stavia na vzťahoch“

Stano je skúsený manažér predaja, ktorý aj po rokoch v odbore zostáva aktívnym obchodným zástupcom. Jeho prístup k zákazníkom je postavený na dôvere a dlhodobých vzťahoch, nie na agresívnom presadzovaní obchodu. Analýzy a tabuľky nepatria medzi jeho obľúbené činnosti, naopak v teréne sa pohybuje s ľahkosťou a nadšením. Je pracovitý, samostatný a vždy pripravený vyraziť za zákazníkmi, aby našiel riešenia, ktoré posunú firmu aj obchodných partnerov vpred.

Pamätáš si na svoj nástup a prvé dojmy z novej práce?

„Do firmy HERMAN som nastúpil hneď po ukončení strednej školy a základnej vojenskej služby. Mal som 20 rokov a bol som prijatý na pozíciu skladníka. Príjem, balenie a expedícia tovaru... spôsobom na míle vzdialeným od dnešných moderných postupov. V tom čase bolo vo firme len jedno auto, ktoré sa používalo na cesty k zákazníkom. Balíky s tovarom sa denne vozili káričkou na vlakovú stanicu alebo poštu. Občas som si tajne požičal od otca Škodu 120, aby sme tovar previezli. Boli sme veľmi dobrá partia, vďaka čomu sme s ľahkosťou zvládli aj hektické dni. Spomínam si, ako nám raz prepravca viezol kotvy, cestou mal haváriu a rozsypaný tovar musel doslova zbierať z lúky. Všetci vtedajší zamestnanci sme ostali do rána v práci, aby sme kotvy očistili a mohli ich bez omeškania expedovať zákazníkovi.“

Ako sa zo skladníka stal manažér predaja?

„Nejaký čas som strávil aj na úseku opráv, kde som vykonával opravy elektrického náradia a strunových kosačiek. Potom som dostal ponuku na rozvoz tovaru zákazníkom po celom Slovensku. Odkedy som sa chytil volantu, najazdil som bezmála tri milióny km a „zodral“ tri dodávky. Po určitom čase som začal jazdiť aj do zahraničia – jednalo sa o dovoz tovaru od dodávateľov z celej Európy - prejazdil som Nemecko, Taliansko, Švajčiarsko, Belgicko, Holandsko, Českú republiku, Dánsko. Skladníci o mne hovorili, že sa vrátim aj z pekla za 3 dni s plne naloženým autom. V roku 2012 mi bola ponúknutá práca obchodného zástupcu a keďže som človek, ktorý nehovorí „nie, nedá sa“, tak som to prijal. Ešte s jedným kolegom som pomohol vytvoriť tourplán (mapu trás) pre predajcov, pretože som detailne poznal celé Slovensko. Zobrali sme si zoznam B2B zákazníkov a postupne od ukrajinskej hranice až po Bratislavu sme začali tvoriť kostru trasy. Jeden región Slovenska zostal aj mne, kde sa začala moja kariéra obchodného zástupcu. Približne v roku 2018 som dostal na starosť tím obchodných zástupcov na Slovensku (vôbec som netušil do čoho idem, asi preto som zase povedal áno ). Postupne k nim pribudli aj obchodní zástupcovia pre Česko a Maďarsko.“

Obr. 2. Stanislav Sklenárik, 2025

Obr. 2. Stanislav Sklenárik, 2025

Ktoré kľúčové momenty by si rád spomenul?

„Za úspech považujem, že sa nám darilo vždy načas expedovať tovar v dobe, keď sa tovar zasielal prioritne vlakom, alebo keď som tovar rozvážal osobne a denne bolo aj 30-40 vykládok roztrúsených po Slovensku.

Samozrejme kľúčovým momentom bola moja prvá objednávka od zákazníka. Za osobný úspech považujem aj udržanie zákazníkov, ktorí s firmou spolupracujú 20-30 rokov alebo objav vynikajúceho obchodného zástupcu, ktorý dlhodobo pracuje vo firme (Stano Šuhaj).

Významnými míľnikmi boli prerod z čisto obchodnej spoločnosti aj na výrobnú, expanzia na nové trhy a vytvorenie modernej webovej stránky.“

Čo ťa motivuje zostať v spoločnosti?

„Momentálne sú to kolegovia, ktorým viem byť ešte nápomocný svojou prácou. Obchodovanie je niečo, čo ma napĺňa - najmä keď viem zákazníkovi ponúknuť riešenie jeho problému a naviac, keď je obojstranne prospešné.“

Aké sú tvoje ďalšie ciele?

„Keďže auto považujem za svoju druhú kanceláriu, rád by som ďalej pracoval v teréne – pomáhal šíriť povedomie o našej značke a rozvíjal existujúce B2B partnerstvá, školil nových obchodných zástupcov, stabilizoval predajný tím.“

Kvetoslava Virágová | manažér logistiky | rok nástupu 1995

„Pamäť firmy a strážkyňa zásob“

Ak by sme mali vo firme niekoho, kto dokáže cestovať v čase, bola by to určite Kvetka. Jej excelovské tabuľky sú rozsiahle, detailné a pre niekoho možno neprehľadné, no ona sa v nich orientuje s absolútnou presnosťou. Pamätá si, čo sa kedy a ako vo firme robilo, kde nájsť aj 20-ročné súbory, a s neochvejnou spoľahlivosťou riadi zásoby a výrobný plán. Stará sa o to, aby na sklade bolo vždy všetko potrebné – nie príliš veľa, ale ani primálo, a hľadá rovnováhu medzi dostupnosťou a efektívnym hospodárením. Okrem toho je mimoriadne ochotná pomôcť, či už s prácou alebo milým gestom k sviatku kolegu. Jej osobné darčeky sú vždy premyslené a šité na mieru, rovnako ako jej prístup k práci – srdcom aj rozumom.

Ako si spomínaš na svoje začiatky v spoločnosti?

„V čase môjho nástupu mala firma len 12 pracovníkov, boli sme veľmi dobrý kolektív - kolegovia, ktorí sa stretávali nielen v práci, ale aj vo voľnom čase. Keďže som sa zamestnala mimo môj odbor, musela som sa všetko naučiť. Bolo to náročné, ale kolegovia boli vždy ochotní pomôcť a poradiť.“

Ako sa tvoja práca vyvíjala počas rokov?

„Začínala som ako fakturantka v sklade. Keď sa firma presťahovala do vlastných priestorov, fakturácia sa presunula na zákaznícky úsek ako súčasť podpory priameho predaja.

Pri reorganizácii skladu sme vytvorili prvý bunkový sklad, ktorý som mala na starosti ako správca dát skladovej evidencie. Na tento moment si spomínam ako na jeden z kľúčových počas mojej práce vo firme.

Neskôr som tri roky pracovala v zahraničnej dcérskej firme, v Rusku. Mala som na starosti logistiku tovaru, zákaznícky úsek a sklad. V súčasnej dobe pracujem ako manažér logistiky.“

Obr. 3. Kvetoslava Virágová, 2015

Obr. 3. Kvetoslava Virágová, 2015

Čo ťa motivuje zostať v spoločnosti?

„Je to náročná práca s možnosťou osobného rastu. Robím prácu, ktorá ma baví a samozrejme sme dobrý kolektív. Veľmi rada spomínam na mnohé spoločné akcie s kolegami.“

Mgr. Peter Halaj | dátový analytik, programátor | rok nástupu: 2000

„Majster riešení a inovátor firemných procesov“

Peťo je človek, ktorý nepozná slovo „nemožné“. Každý nový problém či úloha sú pre neho výzvou, ktorú s nadšením prijíma. Je samouk s obrovskou chuťou učiť sa – neustále študuje nové moderné postupy a hľadá spôsoby, ako zefektívniť firemné procesy. Vytvára a programuje riešenia na mieru, vďaka čomu pomohol automatizovať a zjednodušiť množstvo činností v spoločnosti. Analýzy, dáta a čísla sú jeho prirodzeným prostredím – dokáže z nich vyťažiť dôležité informácie, ktoré posúvajú firmu vpred. S Peťom v tíme vieme, že na každú výzvu existuje riešenie, stačí ho len nájsť.

Prvé dojmy a začiatky v spoločnosti?

„Začiatky boli veľmi poučné (a pomerne náročné). Už na tú dobu boli kladené na zamestnancov vysoké nároky, ktoré sa týkali zodpovednosti, usilovnosti a pracovného nasadenia. Nastúpil som do zamestnania na pozíciu "servisný technik". Hneď počas prvých dní som vnímal, že náš zákazník je pre nás dôležitý a musíme vynaložiť maximálne úsilie pre jeho spokojnosť.“

Obr. 4. Peter Halaj, 2004

Obr. 4. Peter Halaj, 2004

Ako sa tvoja práca a kompetencie vyvíjali počas rokov?

„Prácu servisného technika postupne vystriedala pozícia pracovníka logistiky náhradných dielov a neskôr vedúceho servisného strediska. Celkovo som na úseku opráv strávil 15 rokov. V súčasnej dobe pracujem ako dátový analytik / programátor. Venujem sa dátovým analýzam, vývoju a správe informačného systému a v neposlednom rade príprave dát pre náš web.“

Ktoré momenty alebo úspechy v tvojej kariére považuješ za kľúčové?

„Za kľúčové udalosti považujem samotné zamestnanie sa a možnosť pracovať v spoločnosti HERMAN. Ako servisný technik som opravil viac než 15.000 náradí - toto číslo sa mi podarilo dosiahnuť ako prvému (a asi jedinému?) . Ďalším momentom bolo, keď som sa stal šéfom úseku opráv a mohol som niesť toto nie celkom jednoduché bremeno a posunúť kvalitu servisu na vyššiu úroveň. Už vtedy som sa venoval programovaniu a svoje schopnosti som využil pre skvalitnenie služieb. Veľkou výzvou bol návrh riešenia a realizácia novej skladovej / logistickej haly, ktorú sme spustili do prevádzky v roku 2023.“

Čo ťa motivuje zostať v spoločnosti?

„Keď človek robí prácu, ktorá je zároveň jeho koníčkom, nemá potrebu hľadať iné zamestnanie. Keď k tomu pridám ešte to, že mi firma a kolektív prirástli k srdcu a mám pocit, že moja práca je pre firmu prínosom, tak naozaj nie je dôvod pre zmenu.“

Pohľad vpred

„Asi najväčším posunom za posledné roky je internetový predaj, tvorba vlastného blogu a práca na sociálnych sieťach. Firma je v neustálom rozvoji a procese zlepšovania. Celé smerovanie je zamerané na to, aby sme zákazníkovi ponúkli čo najlepšie služby a udržali sa v náročnom konkurenčnom prostredí. Je rozpracovaných množstvo úloh a vízií, a ďalšie nás ešte len čakajú.“

Radoslav Škorňa | manažér výroby | rok nástupu: 1995

„Muž mnohých profesií“

Rado je jedným z najlojálnejších a najochotnejších zamestnancov, ktorý je s nami už od roku 1995. Počas svojho pôsobenia vo firme vystriedal viacero pozícií – jeho začiatky boli v sklade, neskôr ako obchodný zástupca prejazdil Slovensko krížom-krážom, aby spolu so Stanom Sklenárikom vytvorili pre seba a kolegov mapu trás pre efektívnu prácu v teréne. S úsmevom spomína na časy, kedy neboli mobilné telefóny – obchodný zástupca mal telefónnu kartu a hovory vybavoval z telefónnej búdky. Istý čas sa venoval aj vymáhaniu pohľadávok.

V roku 2015 stál pri zrode výrobnej prevádzky, odvtedy je jej súčasťou. Pomáhal pri vývoji receptúry abrazívnych kotúčov, pri spustení výrobných strojov, zaradení lamelových kotúčov do výroby a postupne prevzal riadenie výrobných pracovníkov. Celý proces výroby sa naučil od základov a dnes dohliada na kvalitu kotúčov testovaním každej výrobnej šarže. Nezľakne sa žiadnej výzvy či úlohy a vždy ochotne podá pomocnú ruku. Zúčastňoval sa zahraničných výstav, kde bol nápomocný pri ich technickej realizácii, pri prezentácii našej spoločnosti, ako aj pri hľadaní nových kvalitných dodávateľov. Vďaka svojim vynikajúcim šoférskym schopnostiam neraz zabezpečil prevoz tovaru v rámci EÚ. Rado bol kedysi modelár, čo sa prejavilo v jeho schopnosti kreatívne navrhovať a konštruovať technické riešenia vo firme.

Obr. 5. Radoslav Škorňa, 2004

Obr. 5. Radoslav Škorňa, 2004

Ing. Jaroslava Zulová | manažér ekonomického úseku | rok nástupu: 1999

„Líderka vo svojom tíme s pevným postojom“

Jarka nastúpila do firmy v roku 1999 ako účtovníčka a po niekoľkých rokoch prevzala vedenie úseku, keď jej predchodkyňa odišla do dôchodku. Odvtedy riadi celý ekonomický úsek a zároveň zastáva aj funkciu HR manažéra. S ľahkosťou zvláda audity, finančné a daňové kontroly, podáva daňové priznania, štatistiky a výkazy pre rôzne inštitúcie. Jarka je známa svojím priamym a vecným prístupom – keď treba, vie byť prísna a nekompromisná, no zároveň je vždy ochotná pomôcť a poradiť kolegom. Jej schopnosť rýchlo reagovať na výzvy, riešiť náročné situácie a koordinovať tím z nej robí neoceniteľnú súčasť našej spoločnosti.

Bc. Martina Holéczyová Tkáčiková | predajca | rok nástupu: 2001

„Dráč s neskutočnou energiou“

Počas prvých mesiacov vo firme si vyskúšala prácu v sklade, neskôr pracovala na zákazníckom úseku, kde sa venovala novej službe H-Limit, nasledovalo 7 rokov práce asistentky na sekretariáte. Maťa je neskutočne energický, vytrvalý a motivovaný človek, na základe čoho prirodzene dostala ponuku na pozíciu predajcu a správcu pohľadávok. Tam sa doslova našla a je inšpiráciou pre mnohých kolegov. Podarilo sa jej dostať stav pohľadávok na veľmi priaznivú úroveň, nad ktorou stále drží ochrannú ruku. Kontakty na neplatičov „vykope aj spod zeme“, rizikové obchody cez ňu len tak ľahko neprejdú.

Obr. 6. Martina Holéczyová Tkáčiková, 2006

Obr. 6. Martina Holéczyová Tkáčiková, 2006

Dokáže si získať zákazníkov a vrátiť do hry aj dlhodobo neaktívnych. Pre obchodných zástupcov v teréne je nenahraditeľnou administratívnou podporou - vedia, že sa na ňu môžu spoľahnúť, keď je treba kontaktovať zákazníkov, ktorých nestihli navštíviť, „doťuknúť“ obchody alebo pripraviť cenové ponuky. Takto usilovne a s vysokou intenzitou pracuje na plnení pracovných cieľov mesiac čo mesiac. Na otázku, kde berie motiváciu, odpovedá, že jednoducho robí prácu, ktorú má rada a ktorá ju baví. A pridáva aj úsmevnú spomienku z čias, kedy ešte pracovala na sekretariáte – vtedy sa cenníky vyrábali ručne na písacom stroji niekedy aj celú noc. Viete si predstaviť, čo nasledovalo, keď sa urobil preklep? Celú stranu bolo treba prepísať nanovo. Veľmi pozitívne hodnotí niektoré zmeny, napríklad zjednodušenie procesu prijímania objednávok prostredníctvom webovej stránky.

Mgr. Miroslava Máliková | účtovníčka | rok nástupu: 2001

„Nenápadná, no neoceniteľná“

Mirka pracuje na pozícii účtovníčky viac než 20 rokov a patrí medzi neodmysliteľnú súčasť firmy. Je mimoriadne pracovitá, rýchla, spoľahlivá a veľmi precízna. V jej rukách sú všetky dokumenty vždy dokonale usporiadané a vďaka svojím skúsenostiam a výbornej znalosti nášho informačného systému dokáže zvládnuť prácu, ktorá by bežne vyžadovala dvoch až troch ľudí. Každý, kto si príde ku nej po radu, odchádza s riešením. Jej profesionalita a dlhoročné skúsenosti robia z Mirky nenahraditeľný pilier tímu, ktorý stojí za hladkým chodom úseku ekonomiky a účtovníctva spoločnosti.

Záver

Siedmi kolegovia, ktorých sme vám v tomto článku predstavili, sú dôkazom toho, že dlhoročná práca v jednej firme môže byť nielen stabilnou kariérnou cestou, ale aj zdrojom profesionálneho a osobného naplnenia. Ich skúsenosti, oddanosť a ochota prispievať k rozvoju spoločnosti sú pre nás všetkých inšpiráciou. Sú dôkazom toho, že silné väzby medzi zamestnancom a firmou sú stále možné – a mimoriadne cenné.

Chceme im vyjadriť úprimné poďakovanie za ich lojalitu, pracovné nasadenie a prínos, ktorý denne vkladajú do svojej práce. Veríme, že ich príbeh povzbudí nielen našich súčasných zamestnancov, ale aj tých, ktorí sa k nám v budúcnosti pridajú. Pretože skutočná sila firmy spočíva práve v ľuďoch, ktorí ju tvoria.



Warning: Undefined array key "typ_akcie" in /data/e/3/e3d9d9c5-735f-4972-b478-cbc66e63839b/herman.sk/web/blog-inc.php on line 227
Pridať komentár

Komentáre k článku Pridať komentár

    Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prvý!

Ďalšie články

Zvoľte si Vašu krajinu
Zvoľte krajinu, kam chcete doručiť Vašu objednávku.