Nie ste prihlásený
Prihlásenie Registrácia

Zoznámte sa s bezuhlíkovým motorom

Čo myslíte, je bezuhlíkový motor oprávnene čoraz viac používaný v akumulátorových náradiach? Z hľadiska výkonu a údržby predstavuje tento motor významný pokrok.

Aby sme pochopili princíp fungovania bezuhlíkového motora, musíme si najskôr vysvetliť ako funguje jeho predchodca - uhlíkový motor.

 

Fungovanie jednosmerného uhlíkového motora

Obr. 1. Fungovanie jednosmerného uhlíkového motora

Jednosmerný uhlíkový motor

Skladá sa z dvoch častí - statora a rotora. Stator zvyčajne tvoria permanentné magnety a rotor zase cievky, ktoré vytvárajú magnetické pole.

Cievky sú vyvedené do komutátora, do ktorého privádzajú elektrický prúd uhlíkové kefy (uhlíky). Cievky vytvárajú magnetické pole, čím sa vytvorí točivý pohyb samotného rotora. Výhodou uhlíkového motora je, že rýchlosť otáčania rotora je priamo úmerná veľkosti prúdu pritekajúceho do cievok. Teda čím vyšší je prúd, tým sú vyššie otáčky a opačne. Tieto motory sú v akumulátorových náradiach doposiaľ používané, ale postupne sa nahrádzajú bezuhlíkovými motormi.

 

Stator (1), rotor (2) a komutátor (3) jednosmerného uhlíkového motora zo skrutkovača HERMAN AXSP 1800

Obr. 2. Stator (1), rotor (2) a komutátor (3) jednosmerného uhlíkového motora zo skrutkovača HERMAN AXSP 1800

 

 

BLDC motor s postupne prebiehajúcim prúdom na jednotlivých cievkach

Obr. 3. BLDC motor s postupne prebiehajúcim prúdom na jednotlivých cievkach

Bezuhlíkový motor BLDC (Brushless DC)

Podobne ako jednosmerný uhlíkový motor, aj BLDC sa skladá z dvoch častí - rotora a statora. V tomto prípade je rotor tvorený permanentným magnetom a stator cievkami. Presne opačne ako pri uhlíkovom motore. Keďže v tomto prípade je cievka stacionárnou časťou motora, nemusí rotovať. Priviesť k nej elektrický prúd preto nie je tak zložité ako pri uhlíkovom motore, kde sa na prenos elektrického prúdu museli použiť uhlíky.

BLDC ich nepoužíva, takže v ňom neprebieha žiadne iskrenie a trenie. Toto je z výkonového hľadiska veľmi dôležité. Na prívod elektrického prúdu sa používa riadiaca elektronika, ktorá zabezpečuje, aby každá z cievok statora vytvorila v správnom momente točivé magnetické pole a roztočila rotor.

 

BLDC motory sa používajú okrem akumulátorových náradí aj v RC modeloch, počítačoch (ventilátory, pevné disky), elektrobicykloch, hybridných automobiloch, elektromobiloch a pod.

 

Zhrnutie:

  Výhody Nevýhody
Uhlíkový motor
  • Rokmi overená konštrukcia
  • Pri pravidelnej údržbe nízke náklady na servis motora
  • Súčasné uhlíky majú dlhú životnosť
  • Potreba výmeny uhlíkových kief
  • Opotrebovanie komutátora
  • Vyššia hmotnosť, väčšie rozmery
  • Nižšia účinnosť, vyššia spotreba elektrickej energie
Bezuhlíkový motor
  • Vyššia účinnosť, vyšší krútiaci moment
  • Výrazne nižšia spotreba (až o 50%) – dlhšia doba práce na jedno nabitie akumulátora
  • Skoro žiadne tepelné straty (žiadne iskrenie, trenie)
  • Dlhšia životnosť v porovnaní s uhlíkovým motorom
  • Pri poruche elektroniky vyššie náklady na opravu
  • Vyššie výrobné náklady

 

Zdroje:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Elektromotor
https://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor


Recenzie článku Pridať recenziu

  1. Jakub

    špecialita ktorá postupne mení svet

  2. Jakub Borsík

    Každy motor má svoje pre aj proti

Ďalšie články

Zvoľte si Vašu krajinu
Zvoľte krajinu, kam chcete doručiť Vašu objednávku.